21 Şubat 2012 Salı

TIBBİ ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ

TIBBİ ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
                                                              R.G.: 20.05.1993   Sayı: 21586
 
BİRİNCİ BÖLÜM
AMAÇ, KAPSAM, HUKUKİ DAYANAK, TANIMLAR
   AMAÇ
   MADDE 1 - Bu Yönetmeliğin amacı sağlık kuruluşlarından kaynaklanan tıbbi atıkların halk sağlığına ve çevreye zarar vermeden ayrı olarak toplanması, geçici depolanması, geri kazanılması, taşınması ve nihai bertaraflarının sağlanmasına yönelik idari, teknik ve hukuki prensip, politika ve programların belirlenerek uygulanmasının sağlanmasıdır.
   KAPSAM
   MADDE 2 - Bu Yönetmelik;
   Sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıkların ayrı olarak toplanması, geçici depolanması, geri kazanılması, nihai bertaraf alanına taşınarak yakılması veya düzenli depolanması süreçlerinde uyulacak teknik ve idari esaslar ile bu esaslara göre yapılacak işlerin kimler tarafından ve nasıl yapılacağı ile ilgili kuralları kapsar.
   Bu Yönetmelik;
   a) Hastanelerden,
   b) Tıp, diş hekimliği ve veteriner hekimlik eğitimi veren ve araştırma
yapan kuruluşlardan,
   c) Kan ve kan ürünleri ile ilgili çalışma yapan tüm merkez ve  istasyonlardan,
   d) Tıbbi tahlil laboratuvarlarından,
   e) Deney hayvanlarının kullanıldığı laboratuvarlardan,
   f) Sağlık ocaklarından, atık çıkaran muayenehaneler ve polikliniklerden,
dişhekimi kliniklerinden ve revirlerden,
   g) Küçük ameliyat ve benzeri müdahalelerin yapıldığı tıp ve veteriner
muayenehanelerinden,
   h) Bulaşıcı hastalığı olanların tedavi oldukları veya dializ, aspiratör
gibi aletlerin kullanıldığı kliniklerden,
   ı) Benzeri tıbbi atıklarının omuşabileceği seyyar sağlık birimlerinden,
   i) Eczane ve ilaç depolarından,
   j) Benzer diğer kuruluşlardan,
   kaynaklanan atıklara uygulanır.
   HUKUKİ DAYANAK
   MADDE 3 - Bu Yönetmelik 09.08.1983 tarih ve 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince hazırlanmıştır.
   TANIMLAR
   MADDE 4 - Bu Yönetmelikte geçen;
   Bakanlık : Çevre Bakanlığı`nı,
   Kanun    : 09.08.1983 tarih ve 2872 sayılı Çevre Kanunu`nu,
   Ünite    : 2 nci madde`de belirtilen tıbbi atıkları üreten kurum, kuruluş  ve diğer birimleri,
   Tıbbi Atık: Ünitelerden kaynaklanan patolojik ve patolojik olmayan, enfekte, kimyasal ve farmasotik atıklar ile kesici-delici malzemeler ve sıkıştırılmış kapları,
   Evsel Nitelikli Atıklar: Ünitelerden atılan, ancak, enfekte olmamış mutfak atığı, bahçe atığı, büro atığı, ambalaj malzemeleri, şişe ve benzeri maddeleren oluşan atıkları,
   Enfekte Atık: Hastalık etkenleri bulaşmış veya bulaşması muhtemel her türlü; insan doku ve organları, idrar kapları, kan veya plasenta bulaşmış atıkları, bakteri kültürleri, intaniye ve acil servis atıkları, yemek atıkları, bakteri ve virus tutucu hava filtreleri, dışkı ve bunlara bulaşmış eşyalar, araştırma amacı ile kullanılan deney hayvanlarının leşleri ile karantinadaki hastaların atıklarını,
   Patojen Atık: Hastalık yapıcı etken taşıyan atıkları,
   Patolojik Atık: Patojen olan veya olma riski taşıyan organlar, vücut
parçaları, hayvan cesetleri, kan ve vücut sıvılarını,
Geçici Depolama: Atıkların bertaraf alanına taşınma ve bertaraflarından önce, ünite içinde inşa ettirilen birim veya konteynerlerde depolanması,
   Düzenli Depolama: Tıbbi atıkların su, toprak ve hava ortamına zarar vermeyecek şekilde jeolojik, hidrojeolojik, statik, hijyenik ve estetik açıdan ve çevreyi kirletmeyecek ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde, ilgili mevzuatlarca öngörülen her türlü önlemin alındığı sahalarda depolanmasını,
Bertaraf Etme: Ünitelerden kaynaklanan tıbbi atıkların ayrı ayrı toplanması, geçici depolanması, taşınması, çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde nihai olarak yakılması, düzenli depolanması ile ilgili tüm işlemleri,
Özel Nitelikli Torba veya Kap: Sızdırmaya dayanıklı, nem geçirmez, normal çalışma sırasında yırtılma ve patlamayı önleyecek kadar dirençli, üzerinde "Uluslararası Klinik Atıklar" amblemini taşıyan, atığın özelliğine göre değişik renkli, güvenli kapatılabilir, plastik, 50 lt. hacminde biriktirme kabını,
Uluslararası Klinik Atıklar Amblemi: Tıbbi atıkların toplandığı özel nitelikli torba veya kap ile bunların taşınmasında kullanılan araçların üzerinde bulundurulması gereken ve EK-7`de verilen amblemi,
Tıbbi Atıklar Sorumlusu: Tıbbi atıkları üreten ünite yetkilisi veya görevlendireceği kişiyi,
Taşıma: Atıkların üretildiği yerlerden veya geçici depo yerlerinden nihai bertaraf tesislerine nakledilmesi işlemini,
Taşıyıcı: Taşıma işlemini yapan kişi ve kuruluşları,
Konteyner: Cr-Ni paslanmaz çelik veya benzeri metalden yapılmış, en az 6 m3 hacminde kapakları kilitlenir geçici depolama birimini,
Takip Formu: EK-8`de verilen formu,
Bertaraf Alanı Sorumlusu: Belediyelerde veya yetkilerini devrettiği kişi veya kuruluşlarda, tıbbi atık taşıma araçlarının kabulü ve atıkların düzenli depolanmasının sağlanmasından sorumlu olan kişi veya kuruluşu, ifade eder.
 
İKİNCİ BÖLÜM
TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
   TIBBİ ATIK ÜRETENLERİN UYACAKLARI ESASLAR
 MADDE 5 - Tıbbi atıkların sorumluları, oluşan atıkların gerek üretildikleri yerdeki gerekse dışındaki  kişilerin sağlığına ve çevreye verebilecekleri zararları en aza indirmek için sınıflandırma, toplama, geçici depolama, ünite içinde taşıma, işleme ve nihai bertarafı aşamalarında;
   a) Tıbbi atıkların yönetimiyle ilgili personelin eğitiminden ve oluşan atıkların sınıflandırılarak toplanması, ünite içinde taşınması ve geçici depolanması işlerinin özel bir ekip tarafından yaptırılmasının sağlanmasından,
   b) Atıkları kaynağında en aza indirecek sistemin kurulmasından,
   c) Evsel nitelikli atıklardan ayrı olarak sınıflandırılmaları, toplanmaları, taşınmaları ve işlenmelerinden,
   d) Bu atıkların çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde geçici  depolanmalarından,
   e) Emniyetli bir şekilde nihai bertaraf alanına taşınmalarının sağlandığının belgelenmesinden,
   f) Tıbbi atıkların insan sağlığı ve çevreye zarar vermeden bertaraf edildiğinin belgelenmesi ve bu bilgilerin her yıl Aralık ayı sonuna kadar Bakanlığa gönderilmesinden,
   g) Bu Yönetmeliğin kendilerine verdiği yükümlülükler çerçevesinde uygulanmasına yönelik olarak; ünite amirliğince yukarıda belirtilen hususlar ile kaza durumlarında alınacak önlemler ve yapılacak işler hakkında detaylı bilgileri içeren bir talimatın bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini takip eden 6 ay içinde hazırlanarak ünitenin ilgili birimlerinde uygulanmak üzere duyurulmasından ve talep edildiğinde Bakanlığa gönderilmesinden, sorumludurlar.
   TIBBİ ATIKLARIN NİHAİ BERTARAFLARINDA UYULACAK ESASLAR
   MADDE 6 - Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan ve Büyükşehir belediyesi olan yerlerde büyükşehir belediyeleri, diğer yerlerde belediyeler ile yetkilerini devrettiği kişi ve kuruluşlar; belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yerlerde ise mahallin en büyük mülki idare amiri bu atıkların bertarafı sırasında insanların ruh ve beden sağlığına, hayvan sağlığına, toprak, doğal bitki örtüsü ve yeşil alanlara, yeraltı ve yüzeysel su alanları ile su rezerv sahalarına, toplumun düzeni ve emniyetine zarar vermeyecek, hava ve gürültü yönünden çevre kirlenmesini önleyecek şekilde mevcut mevzuat doğrultusunda gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler.
   SORUMLULUK
   MADDE 7 - Atıkların üretilmesinden nihai bertaraflarına kadar geçen sürede atık üreticileri, toplayıcılar, atıkların el değiştirdiği tüm taşıyıcılar, nihai bertaraf ediciler müteselsilen sorumludurlar.
   ATIK BERTARAFINDA MALİ YÜKÜMLÜLÜK
   MADDE 8 - (Değişik: R.G.: 24.06.1998/23382`de yayımlanan Yönetmelik, m.1) Tıbbi atık üreticileri ürettikleri atıkların bertarafı için gereken harcamaları, bertaraf eden kurum ve kuruluşa ödemekle yükümlüdürler. Bu harcamalara esas olacak tıbbi atık bertaraf ücreti, her yıl tıbbi atık üreticileri ve bertaraf edecek kurum ve kuruluşların görüşleri de alınarak İl Mahalli Çevre Kurulu tarafından tespit ve ilan edilir.
 
                                 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
                 ATIKLARIN ÜNİTE İÇİNDE AYRILMASI VE TAŞINMASI
   EVSEL NİTELİKLİ ATIKLAR
   MADDE 9 - Evsel nitelikli atıklar;
   a) Tıbbi atıklardan ayrı olarak mavi plastik torbalarda toplanırlar,
   b) Tıbbi atıklardan ayrı olarak geçici depolanırlar,
   c) 14.03.1991 tarih ve 20814 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği doğrultusunda taşınır ve bertaraf edilirler.
   Geri kazanılabilen maddeler arasında bulunan serum ve ilaç şişeleri gibi cam malzemeler dezenfekte edilerek siyah plastik torbalarda toplanır ve tekrar kullanılmalarının önlenmesi için kırılarak hurda cam olarak değerlendirilir.
   TIBBİ ATIKLAR
   MADDE 10 - Tıbbi atıklar bu iş için eğitilmiş personel tarafından diğer atıklardan ayrı olarak toplanır.
   Patojen atıklar sterilize edildikten sonra diğer enfekte atıklarla beraber 14 üncü maddede özellikleri belirtilen özel kırmızı plastik torbalara konularak toplanır ve hiçbir şekilde sıkıştırılmaz.
   Patojen ve enfekte atıklar ünite içinde toplandıktan sonra cinslerine göre aşağıda verilen metodlar doğrultusunda sterilize edilerek geçici depoda muhafaza edilir.
   a) Kesici ve delici özelliği olan atıklar tekrar kullanılmamaları için
basit bir mekanik aletle bükülüp veya kırıldıktan sonra ayrı olarak
toplanırlar. Bu atıklar 14 üncü maddede özelliği belirtilen kırmızı plastik
torbaya ve gerekirse delinmeyecek başka bir ambalaja konur. Plastik torbaların
hacmi emniyetle taşınabilecek ağırlıkta olmalı, ağzı sıkıca kapatılmalı
gerekirse içiçe iki torba olarak kullanılmalıdır. Bu torbalar ve diğer ambalaj
malzemeleri hiçbir şekilde geri kazanılamaz ve tekrar kullanılamaz.
   b) Buharlı otoklavda ancak dayanıklı torbalar içindeki mikrobiyoloji
laboratuvarı atıkları, atık insan kanı ve atık vücut sıvıları ile kesici ve
delici aletler sterilizasyon işlemine tabi tutulur.
   RADYOAKTİF ATIKLAR
   MADDE 11 - Radyoaktif atıklar hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Bu atıkların bertarafı 09.07.1982 tarih ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi
Kurumu Kanunu`na ilişkin tüzük hükümleri çerçevesinde yapılır ve bundan
Bakanlığa haber verilir.
   TEHLİKELİ OLMAYAN KİMYASAL MADDELERİN ATIKLARI
   MADDE 12 - EK-1`de belirtilen tehlikeli olmayan kimyasal maddelerin
atıklarının bertaraf edilmeden önce geri kazanılması esastır. Ancak geri
kazanılamayan katı atıklar mavi plastik torbalara doldurulup, evsel nitelikli
atıklarla birlikte toplanırlar. Geri kazanılamayan sıvı atıklar ise 04.09.1988
tarih ve 19919 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü
Yönetmeliği çerçevesinde bertaraf edilirler.
   TEHLİKELİ KİMYASAL MADDELERİN ATIKLARI
   MADDE 13 - EK-2`de kriterleri belirtilen kimyasal maddelerin atıklarından
EK-3`te verilen geri kazanılabilecek olanlar ve kullanım süresi dolmuş ilaçlar
ayrıldıktan sonra geri kalanlar, EK-4`de verilen liste gözönüne alınarak
birbirleriyle olumsuz bir reaksiyon vermemelerine dikkat edilerek ayrı ayrı
toplanır.
   Bu atıkların geri kazanılmadığı durumlarda, bertarafları ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda yapılır. Atıkların nihai bertaraflarını yanma ile
olacağı hallerde atıkların arasında civa veya civa içeren bileşikler ile
basınçlı kaplar bulunmamalıdır. Civa ayrılarak toplanır ve değerlendirilir.
   Liste halinde EK-4`te verilen şoklara karşı hassas olan, su ile reaksiyon
veren veya kolaylıkla reaksiyona girebilen maddelerin uzaklaştırılmasına
özellikle dikkat edilir ve olumsuz etkilerini önleyecek şekilde bertaraf
edilirler.
   TAŞIMA
   MADDE 14 - Tıbbi atıkların tümü kaynağında ayrı olarak kırılmaya, delinmeye
ve taşınmaya dayanıklı 150 mikron kalınlığında kırmızı plastik torbalara
konulur. Toplama işleminden sonra her bir torba yine aynı özelliğe sahip
kırmızı renkli ve üzerinde görülebilecek büyüklükte ve her iki yüzünde
"Uluslararası Klinik Atıklar" amblemi ile "DİKKAT TIBBİ ATIK" ibaresini
taşıyan diğer bir torbaya konulur. Gerekli görüldüğünde üçüncü bir torbaya
konarak kesin sızdırmazlık sağlanır.
   Tehlikeli sıvı atıklar geri kazanılamadığı durumlarda talaşla
yoğunlaştırılarak birinci fıkrada belirtilen torbalara konulur.
   Taşıma işlemi sırasında atık bacaları ve yürüyen şeritler kullanılmaz ve
atık torbaları elde taşınmazlar. Atık torbaları tekerlekli, paslanmaz çelikten
yapılmış ve bu iş için ayrılmış araçlar ile toplanır ve taşınırlar.
   Evsel nitelikli atıklar ile tıbbi atıklar aynı anda bir araca yüklenmez.
Atık taşıma araçları haftada en az bir kez dezenfekte edilir. Araçların içinde
bir torba patladığı takdirde, boşaltıldıktan sonra kuru dezenfekte edilir.
   Tıbbi atıkların ünite içinde taşınması ile görevlendirilen personelin özel
nitelikli turuncu renkli elbise giymesi ve bunun ilgili ünite tarafından
karşılanması zorunludur.
 
                                DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
                         ATIKLARIN GEÇİCİ DEPOLANMASI
   GENEL KURAL
   MADDE 15 - 2 nci maddede yer alan ve en az 20 yatak kapasitesine sahip
üniteler geçici atık deposu inşa etmekle veya aynı işlevi görecek konteyner
bulundurmakla yükümlüdürler.
   Geçici atık deposu inşa etmek veya konteyner kullanmak yükümlülüğünde olan
ünitelerin sorumluları ihtiyaçları olan konteyner sayısı ile geçici depolara
ait plan ve projeleri Bakanlığa bildirmek zorundadır. Bakanlık, gerektiğinde
bu konularda ek bilgi isteyebilir.
   Atıklar, atık bertaraf sahasına taşınmadan önce 48 saatten fazla olmamak
üzere bu depolarda veya konteynerlerde bekletilebilir.
   GEÇİCİ ATIK DEPOLARININ ÖZELLİKLERİ
   MADDE 16 - Geçici atık deposu iki bölmeli kapalı bir mekan olarak inşa
edilir. Birinci bölmede evsel nitelikli atıklar, ikinci bölmede ise tıbbi
atıklar depolanır. Deponun tabanı beton üzerine mozayik, duvarları fayans ile
döşenir; tavanı beton üzerine ince sıva olup, yağlı boya ile boyanır. Geçici
atık deposunda sıcaklığın kontrol edilerek koku oluşmasını önlemek için
yalıtım kullanılır veya depo özel şekilde soğutulur ve bakteri tutucu hava
filtreleri kullanılır. Geçici atık deposunun hacmi en az iki günlük atığı
alabilecek boyutlarda olmalıdır.
   Bölme kapıları dışarıya doğru açılır veya sürmeli yapılır. Kapılar daima
temiz ve boyanmış durumda olur, kapalı ve kilitli tutulur, üzerine
görülebilecek şekilde "Uluslararası Klinik Atıklar" amblemi konur. Her
bölmenin kapısı atıkların kolaylıkla boşaltılabileceği boyutlarda ve bölmenin
içine hayvan girmesine imkan vermeyecek şekilde inşa edilir.
   Geçici atık deposuna atık toplama araçlarının kolaylıkla ulaşabilmeleri
için gereken önlemler alınır.
   Evsel nitelikli atıkların konulacağı bölmede kanalizasyona bağlanan
ızgaralı bir drenaj düzeneği ve bu bölmenin kolaylıkla temizlenebilmesi için
basınçlı bir su musluğu bulunur. Atıklar bu bölmenin içinde mavi plastik
torbalar ile depolanırlar. Bu bölme en az 15 günde bir yıkanıp, dezenfekte
edilir ve özel olarak ilaçlanır.
   Tıbbi atıkların konulacağı bölmede bir drenaj düzeneği bulunur. Bu düzenek
kanalizasyona bağlanmayıp özel sızdırmasız bir tanka bağlanır. Tıbbi atık
içeren bir torbanın patlaması sonucunda oluşan sızıntı sularının temizliği ve
dezenfeksiyonu kuru olarak yapılır. Drenajdaki tankta toplanan sıvılar ise
talaşla yoğunlaştırılarak kırmızı plastik torbalar içinde diğer tıbbi
atıklarla birlikte depolanır. Bölmenin temizlenmesi en az haftada bir veya
herhangi bir kazadan hemen sonra yapılır.
   KONTEYNERLERİN KULLANILMASI
   MADDE 17 - İlgili belediyenin uygun görüşü alınmak koşulu ile geçici atık
deposu olarak konteyner de kullanılabilir. Konteynerleri kullanan ünite ile
ilgili belediye arasında atıkların toplanması konusunda bir anlaşma yapılması
gereklidir. Bu anlaşma istenildiğinde Bakanlığa ibraz edilir. Bu takdirde
atıkların iklim koşullarından olumsuz yönde etkilenmesini önlemek için
konteynerler uygun yerlere yerleştirilir. Konteynerler en az haftada bir veya
herhangi bir kazadan hemen sonra temizlenir.
   Konteynerlerin, 24 üncü maddenin (f), (g), (h) ve (ı) bentlerinde
belirtilen şartları taşıması zorunludur.
   DİĞER SAĞLIK KURULUŞLARININ ATIKLARI İLE İLGİLİ HUSUSLAR
   MADDE 18 - 2 nci maddede belirtilen ve yatak kapasitesi 20`den az veya
yataksız olan ünitelerin tıbbi atıkları en yakında bulunan geçici atık
depolama yerinde depolanır. Bunun sağlanması için iki ünite yetkilisinin
anlaşma yapması gerekir. Böyle bir imkanın olmaması halinde üniteler
ürettikleri tıbbi atıklarını belediyenin bu iş için tahsis edilmiş toplama
aracına vermekle yükümlüdürler. Bu atıklar çift kırmızı plastik torbaya
yerleştirildikten sonra ünite içinde emniyetli bir şekilde muhafaza edilir.
Atık toplama aracı gelmeden önce kesinlikle binanın dışına bırakılmaz ve evsel
atıkların toplandığı konteynerlere konulmaz.
   GEÇİCİ ATIK DEPOLARINA RUHSAT ALINMASI
   MADDE 19 - 15 inci madde uyarınca geçici atık deposu kurmakla yükümlü olan
ünitelere inşaat ruhsatı vermeye;
   a) Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan ve büyükşehir belediyesi
olan yerlerde büyükşehir belediye başkanlığı; diğer yerlerde belediye
başkanlıkları,
   b) belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yerlerde valilikler,
   yetkilidir.
   İşletme ruhsatı ise depo yeri tabanı, sızıntı suyu drenaj sistemi ve ek
tesislerinin projesinin uygun görülmesi halinde, bu maddenin (a) ve (b)
bentlerinde belirtilen merciler tarafından verilir.
   GEÇİCİ ATIK DEPO YERİ İŞLETİLMESİ VE KONTROLÜ
   MADDE 20 - Tıbbi atık sorumlusu, geçici atık depolarının işletilmesi ve
kontrolü için bu konuda gerekli eğitimi vererek bir kişiyi görevlendirir. Bu
görevli depo yerine getirilen atıkların kontolünden ve depo yerinin veya
konteynerlerin işletilmesinden sorumludur. Tıbbi atıklar sorumlusu Bakanlığın
talebi üzerine gerekli bilgileri vermekte yükümlüdür.
 
                                 BEŞİNCİ BÖLÜM
                     ATIKLARIN BERTARAF ALANINA TAŞINMASI
   BELEDİYELERİN SORUMLULUĞU
   MADDE 21 - Tıbbi atıkların geçici atık depolarından veya konteynerlerden
alınarak taşınması, nihai depolanması veya yakılması suretiyle bertaraf
edilmesi ile bu işi yapacak personelin eğitimi ve bu işlemlerin
belgelendirilmesinden büyükşehir belediyeleri, belediyeler veya belediyelerin
yetkilerini devrettiği kuruluşlar müteselsilen sorumludur. Gerektiğinde
Bakanlık bu konuda belediyelerle işbirliği yapar.
   Bu yetkililer yönetmeliğin kendilerine verdiği yükümlülük çerçevesinde
uygulanmasına yönelik bir talimatı hazırlayarak yönetmeliğin yürürlüğe
girmesini takip eden 6 ay içinde ilgililere duyururlar. Talimatta, bu iş için
görevlendirilen özel ekip, toplama rotaları, sorumlular, araç temizleme, kaza
durumlarında alınacak önlemler ve yapılacak işler hakkında detaylı bilgiler
bulunur. Bu bilgiler Bakanlığa her yıl Aralık ayı sonunda iletilir.
   TAŞIMA PERSONELİNİN ÖZEL GİYSİLERİ
   MADDE 22 - Tıbbi atıkları taşımakla görevlendirilen özel eğitimden geçmiş
şoför ve temizlik personeli çalışma sırasında eldiven, koruyucu gözlük, maske
kullanır; çizme ve özel koruyucu turuncu renkli elbise giyer. Taşıma işleminde
kullanılan özel giysi ve ekipmanlar ayrı bir yerde muhafaza edilir. Bunların
temizlenmesi belediyece veya belediyenin görevlendireceği kuruluşça yapılır.
   TIBBİ ATIKLARIN TAŞINMASINA İLİŞKİN KURALLAR
   MADDE 23 - Tıbbi atıkların;
   a) Emniyetli bir şekilde, etrafa yayılmadan ve sızıntı suları akıtılmadan
nihai bertaraf sahasına getirilmesi,
   b) Taşınması sırasında transfer istasyonlarının kullanılmaması,
   c) Taşıma araçlarının günde en az bir kere temizlenmesi,
   d) Konulduğu kırmızı torbaların patlaması veya başka bir nedenle etrafa
yayılması durumlarında dezenfekte edilmesi,
   e) toplanması ve taşınması için kullanılan araçların başka işlerde
kullanılmaması,
   zorunludur.
   ATIK TAŞIMA ARAÇLARININ TEKNİK ÖZELLİKLERİ
   MADDE 24 - Tıbbi atıkların toplanması ve taşınması için kullanılan
araçlarda;
   a) Atıkların yüklendiği kısmın tamamen kapalı yapılması,
   b) Sıkıştırma mekanizmasının bulunmaması,
   c) Şoför mahalli ile atık yükleme kısmı arasında boşluk bulunması,
   d) Atık yükleme kısmının kaza halinde zarar görmemesi için sağlam
yapılması,
   e) Atık yükleme kısmının iç yüzeyinin paslanmaz, kolaylıkla temizlenebilen
düzgün yüzeyli olması,
   f) Dik köşeler içermemesi ve kesişen yüzeylerin yumuşak dönüşlerle
birbirine birleşmesi,
   g) Ön ve arkasında görülebilecek boyutlarda "Uluslararası Klinik Atıklar"
ambleminin bulunması,
   h) Dış yüzeyin turuncu renge boyanması,
   ı) Sağ ve sol yüzeylerinde 20 cm. büyüklüğünde siyah harflerle "DİKKAT
TIBBİ ATIKLAR" ibaresinin bulunması,
   gerekir.
 
                                 ALTINCI BÖLÜM
                 TIBBİ ATIKLARIN YAKILMASI, YAKMA TESİSLERİNE
                       RUHSAT VERİLMESİ VE DENETLENMESİ
   TIBBİ ATIKLARIN YAKILMASI
   MADDE 25 - Tıbbi atıkların yakılarak bertaraf edilmesi esastır. Yakma
sistemleri belediyeler veya yetkilerini devrettiği kişi ve kuruluşlar
tarafından kurulur ve işletilir. Bu tesisler bakanlığın uygun görüşü alınmak
suretiyle ünite bünyesinde de kurulabilir.
   Evsel nitelikli atıkların yakılması için kullanılan yakma fırınları tıbbi
atıkların yakılması için kullanılmaz.
   YAKMA TESİSLERİNİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
   MADDE 26 - Yakma fırınındaki ilk bölme sıcaklığının 900øC olması ve son
yakma bölgesindeki gazların 1200øC`de en az 1.5 saniye tutulması zorunludur.
   Fırınlardan çıkan küllerde yanabilen maddelerden tam yanmamış olanlar
toplam kütlenin ağırlıkça % 2`sini aşamaz. Oluşan küller 31 inci maddeye göre
depolanır.
   Yakma fırınlarında imha edilecek olan atıkların kabul ve depolama birimleri
sürekli temiz tutulur ve sık sık dezenfekte edilir. Buraya, görevlilerden
başkasının girmesi yasak olduğu gibi hayvanların yaklaşması da önlenir.
   Yakma tesisi baca gazı emisyonlarında, normal şartlar altında % 11 oksijen
esas alındığında aşağıda verilen değerler sağlanır;
   Günlük 1 ton/saat`den fazla              Günlük 1 ton/saat`den az
     kapasiteli tesisler için               kapasiteli tesisler için
           (mg/m3)                                 (mg/m3)
   Toplam partikül                : 10               100
   Ağır metaller ve bileşikleri
   (Pb+Cr+Cu+Mn+Ni+As)            : 1.0              5
   Hg,Cd                          : 0.1              5
   HCl                            : 10               100
   HF                             : I                1
   CO                             : 50               100
   SO2                            : 50               300
   NO2                            : 100              100
   Toplam Organik C               : 10               100
   Toplam poliklorlu dibenzo-p-
   dioksin ve poliklorlu
   dibenzofuranlar                : 0.1 ng/m3        0.1 ng/m3
   Çevreye zarar verilmemesi ve gereken tedbirlerin alınması kaydıyla ve
mahallin en büyük mülki idare amirinin izni alınarak tıbbi atıklar yüksek
yakma sıcaklığını haiz tesislerin fırınlarında da yakılabilir.
   YAKMA TESİSLERİNE YER SEÇİMİ İZNİ VERİLMESİ
   MADDE 27 - Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler, onaylı imar planları
esas alınarak yakma tesisi kurmak üzere seçtikleri yer için mevcut mevzuat
çerçevesinde Mahalli Çevre Kurulu kararı ve Bakanlığın uygun görüşü ile,
mahallin en büyük mülki idare amirinden izin alırlar.
   YAKMA TESİSLERİNE İNŞAAT RUHSATI VERİLMESİ VE DENETLENMESİ
   MADDE 28 - Yakma tesisine inşaat ruhsatı vermeye;
   a) Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan ve büyükşehir belediyesi
olan yerlerde büyükşehir belediye başkanlığı, diğer yerlerde belediyeler,
   b) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yerlerde valilikler,
   yetkilidir.
   Bu idareler yakma tesisine inşaat ruhsatı vermeden önce gerekli tüm bilgi
ve belgelerle birlikte nüfusu on bine kadar olan yerlerde Mahalli Çevre
Kurulu`nun, nüfusu onbinden yukarı olan yerlerde ise Bakanlığın uygun görüşünü
almak zorundadır.
   YAKMA TESİSLERİNE İŞLETME RUHSATI VERİLMESİ VE DENETLENMESİ
   MADDE 29 - İşletme ruhsatı, tesisin 09.05.1985 tarih ve 3194 sayılı İmar
Kanunu`na uygun olarak inşa edildiğinin tesbiti halinde 28 inci madedde
belirtilen merciler tarafından verilir.
   Bakanlık; tesisleri işletme şekli, hava ve gürültü emisyonu bakımından
denetleyebilir, ölçüm yapabilir, örnek alabilir ve 28 inci maddede belirtilen
idarelerden bu emisyonlara ait ölçüm sonuçlarını isteyebilir.
   YAKMA TESİSLERİNİN İŞLETME RUHSATININ İPTALİ
   MADDE 30 - Bakanlık, büyükşehir belediyeleri veya belediyeler ile mahallin
en büyük mülki idare amiri, yapılan kontrollerde, tesisin işletme ruhsatına ve
26 ncı maddede belirtilen şartlara uygun olarak çalıştırılmadığının tespit
edilmesi halinde işletmeciyi yazılı olarak ikaz eder ve yerine getirilmeyen
yükümlülüğün türüne göre bir ay ile bir yıl arasında değişen bir süre verir.
Bu süre sonunda yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde tesisin işletme
ruhsatı, ruhsatı veren merci tarafından Bakanlığın da görüşü alınarak iptal
edilir.
   İşletme ruhsatı süresi biten tesislerin, mevcut işletme şartlarında
çalıştırılmasının insan ve çevre sağlığı açısından sakıncalı görülmesi ve söz
konusu işletme şartlarını düzeltilemeyeceğinin anlaşılması halinde, işletme
ruhsatı yenilenmez.
 
                                 YEDİNCİ BÖLÜM
                       TIBBİ ATIKLARIN NİHAİ DEPOLANMASI
   NİHAİ DEPOLAMA ALANLARI
   MADDE 31 - Tıbbi atıkların yakma yöntemi ile imha edilmelerine imkan olmadığı hallerde bu atıklar;
   a) Tehlikeli atık depolama alanlarının özel bir bölümünde,
   b) Evsel atıkların bertaraf alanlarının bu Yönetmeliğe uygun olarak yapılmış özel bir bölümünde,
   c) Sadece tıbbi atıklar için yapılmış özel bir bertaraf alanında,  düzenli depolanırlar.
 Tıbbi atıkların yakma fırınlarında yakılması sonucu oluşan küller, yakma tesisine atık getiren araçlarla uygun şekilde birinci fıkrada belirtilen depolama alanına taşınır ve üzerleri yeteri kadar toprakla örtülerek sıkıştırılmak suretiyle bertaraf edilirler.
   NİHAİ DEPOLAMA ALANI YER SEÇİMİ KRİTERLERİ
   MADDE 32 - Nihai depolama tesislerinin;
   a) Karstik bölgelerde; içme, kullanma ve sulama suyu temin edilen yer altı ve yerüstü suları koruma bölgelerinde; taşkın riskinin yüksek olduğu bölgelerde; heyelan, çığ ve erozyon bölgelerinde kurulmasına ve işletilmesine izin verilmez,
   b) Yer seçiminde, seçilecek yerin jeolojik, hidrojeolojik, jeoteknik özellikleri, yeraltı su seviyesi ve yeraltı suyu akış yönleri, mevcut ve planlanan meskun bölge ile diğer yapılaşmalar, deprem kuşakları ve tektonik koruma bölgeleri ile diğer zemin hareketleri, hakim rüzgar yönü, trafik durumu dikkate alınır.
   c) Bu depo tesislerinin en yakın yerleşim bölgesine uzaklığı 3000 m.den, en yakın havaalanına uzaklığı ise 5000 m.den az olamaz.
   YERLEŞME YASAĞI
   MADDE 33 - Nihai depolama tesisleri imar planında belirtilerek, yerleşim bölgesi olmaması sağlanır.
   DEPOLAMA TESİSİ ZEMİNİ
   MADDE 34 - Depolama tesisinin oturacağı zemin (temel), doğal olarak sıkışmış olmalı ve bu sıkışmış zeminin kalınlığı 3 metreden ve kompresibilitesi (Dpr) % 95`den büyük olmalıdır.
   Depolama tesisi tabanının, maksimum yeraltı su seviyesine uzaklığı 2 m`den az olamaz.
   DEPOLAMA TESİSİ TABANININ TEŞKİLİ
   MADDE 35 - Depolama tesisinin tabanı sızıntı suyunun yeraltı suyuna karışmasını kesinlikle önleyecek şekilde düzenlenir. Bunun için mineral sızdırmazlık tabakası ile plastik geçirimsizlik tabakası birlikte kullanılır. Taban en az EK - 5`de şematik kesiti verilen değerleri sağlayacak şekilde oluşturulur. Doğal zemin üzerine yerleştirilen mineral sızdırmazlık tabakasının kalınlığı 1,5 metreden az, permeabilitesi 10-9 (on üzeri eksi dokuz) m/s`den küçük olamaz. Plastik geçirimsizlik tabakasının kalınlığı ise en az 2,5 mm. olmalıdır. Depo tabanına balık sırtı şeklinde bir form verilir ve tabanın boyuna eğimi % 3`den, enine eğimi de % 1`den küçük olamaz.
   DREN SİSTEMİ TEŞKİLİ
   MADDE 36 - Depo tabanında yeteri kadar dren borusunun, ana toplayıcıların
ve bacaların bulunması zorunludur. Dren borularının içinde bulunduğu dren
sisteminin kalınlığı 0.30 metreden küçük, bu tabakanın nihai permeabilite
katsayısı (k) 10-3 (on üzeri eksi üç) m/sn`den küçük olamaz.
   Toplanan sızıntı suyu 04.09.1988 tarih ve 19919 sayılı Resmi Gazete`de
yayınlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği`nde verilen ilgili deşarj
limitlerini sağlayacak şekilde arıtılır.
   DEPOLAMA TESİSLERİNE DOLGU YAPILMASI
   MADDE 37 - Depolama tesislerinde depo sıkıştırılarak doldurulur ve boşluk
bırakılmaz. Dolgu işlemleri sırasında, sızıntı suyu miktarını azaltmak için
günlük olarak atıkların üstü örtülür ve dolgu işlemi gereğinde bir sundurma
altında yapılır.
   DEPOLAMA TESİSİ ÜST ÖRTÜSÜNÜN TEŞKİLİ
   MADDE 38 - Depo tesisine dolgu işlemi tamamlandıktan sonra, dolgu üstü EK-
6`da verilen tabakalardan oluşturularak, depo gövdesine yüzeysel su girmeyecek
şekilde sızdırmaz hale getirilir. Bu tabakalar asgari şu özelliklerde
olmalıdır;
   a) Atık üstündeki ilk örtü tabakası homojen ve kohezyonsuz zeminden teşkil
edilir ve tabaka kalınlığı 0,5 m.den az olamaz.
   b) Depo gövdesinden gaz çıkışı söz konusu ise gaz dren sistemleri
yerleştirilir.
   c) Sızdırmazlık temini için kullanılan mineral tabakanın kalınlığı 0,5
m.den az, permeabilite katsayısının (k) değeri 10-9 (on üzeri eksi dokuz)
m/s`den küçük olamaz.
   d) Plastik tabakanın kalınlığı en az 2,5 mm. olmalıdır.
   e) Depo üst yüzeyinin nihai eğimi % 5`den büyük olmalıdır.
   f) Sızdırmaz tabaka üzerine serilen tarım toprağının kalınlığı 1 m.den az
olamaz.
   DEPO SAHASININ YEŞİLLENDİRİLMESİ
   MADDE 39 - Depolama işleminin tamamlanmasından sonra veya şevlerde dolgu
sırasında, depo sahasının tekrar kullanılabilir hale getirilmesi için
yeşillendirilmesi, ağaçlandırılması, deponun en üstüne ve şevlere tarım
toprağı serilmesi zorunludur. Bu toprağın kalınlığı dikilmek istenen bitkinin
kök derinliğine göre seçilir. Depo kütlesi üzerine düşen yağmurun kısa sürede
sahayı terkedebilmesi için en üst toprak tabakasının eğiminin % 3`den büyük
olması gerekir.
   DEPOLAMA TESİSİNE İNŞAAT RUHSATI VERİLMESİ VE DENETLENMESİ
   MADDE 40 - Tıbbi atık depolama tesisine inşaat ruhsatı vermeye 28 inci
maddedeki merciler, belirtilen usul ve esaslara göre yetkilidir.
   DEPOLAMA TESİSİNE İŞLETME RUHSATI VERİLMESİ VE DENETLENMESİ
   MADDE 41 - 28 inci maddede belirtilen merciler tarafından, depo yeri
tabanı, sızıntı suyu drenaj sisteminin ek tesislerinin projesine uygun
görülmesi halinde işletme ruhsatı verilir. Ruhsatta depo tesisine kabul
edilecek atık tipi belirtilir.
   DEPOLAMA TESİSİNİN İŞLETİLMESİ VE KONTROLÜ
   MADDE 42 - Tıbbi atık depolama tesisi işletmecisi kişi veya kuruluşlar, her
depolama tesisi için bir görevli bulundurmak zorundadır. Bu görevliler depo
yerine getirilen tıbbi atıkların kontrolünden ve depo yerinin işletilmesinden
sorumludurlar. Bakanlık bu kişi veya kuruluşlardan gerektiğinde depolama
yerinin işletilmesi ve kontrolüne ilişkin bilgileri isteyebilir.
   Sızıntı suyu miktarı ve özellikleri tesisi işletenler tarafından belirli
aralıklarla ölçülür ve sonuçlarından Bakanlık haberdar edilir. Ölçüm işlemleri
depo yeri kapatıldıktan sonra 10 yıl süreyle devam eder.
 
                                SEKİZİNCİ BÖLÜM
                                DİĞER HÜKÜMLER
   TIBBİ ATIKLARIN İZLENMESİ
   MADDE 43 - Ünitelerinden kaynaklanan atıkların miktar ve özelliklerini
belirten ve EK-8`de verilen formdan altı nüshanın ilgili bölümleri her taşıma
için tıbbi atık sorumlusu tarafından doldurulur. Bunlardan biri ünitede
saklanır, biri ay sonunda topluca belediyeye verilir, geri kalan dört nüsha
imza karşılığında taşıyıcıya teslim edilir.
   Taşıyıcı nihai atık depolama yerinde tıbbi atık sorumlusu tarafından
verilen formlardan kendisi tarafından doldurulması gereken kısımları tamamlar.
Tıbbi atık nihai bertaraf alanları sorumlusu gelen formlarda verilen
bilgilerin doğruluğunu kontrol ettikten sonra, kendisinin doldurması gereken
yerleri tamamlar. Bu formların iki nüshası bertaraf alanı sorumlusunda kalır.
   Bertaraf alanı sorumlusu kendisinde kalan son iki nüshadan birini üniteye,
diğerini de ilgili belediyeye ay sonu itibari ile 5 gün içinde gönderir.
   Belediye; tıbbi atık sorumlusu, taşıyıcı ve bertaraf alanı sorumlusunca
doldurulan formları karşılaştırarak tüm tıbbi atıkların gerektiği gibi
bertaraf edildiğini kontrol eder.
   DENETİM
   MADDE 44 - Bu Yönetmelik çerçevesinde yapılacak olan atıkların toplanması,
taşınması, işlenmesi, geçici depolanması ve nihai bertaraf işlemlerinin kanun
ve yönetmeliğe göre yapılıp yapılmadığını denetleme yetkisi, öncelikle kanunun
12 nci maddesi uyarınca Bakanlığa aittir. Ancak yürürlükteki ilgili
düzenlemelerle verilen yetkiler saklıdır.
   YAPTIRIMLAR
   MADDE 45 - Bu Yönetmeliğe göre yapılan denetimler sonucu yönetmelikte yer
alan yasaklara aykırı hareket edenler ve belirtilen yükümlülükleri yerine
getirmeyenler hakkında kanunun 15 inci ve 16 ncı maddeleri uygulanır. Kanunun
20 nci, 21 inci ve 23 üncü maddelerinde yer alan idari nitelikteki cezalar ise
kanunun 24 üncü maddesinde belirtilen yetkili makamlar tarafından verilir.
   GEÇİCİ MADDE 1 - Yönetmeliğin yayımlandığı tarihte faaliyette bulunan ve 2
nci maddede belirtilen üniteler 15 inci ve 16 ncı maddelerde öngörülen geçici
atık deposunu 1,5 yıl içinde inşa etmekle yükümlüdürler.
   GEÇİCİ MADDE 2 - Belediyeler gerekli yer seçimini yaparak tıbbi atıkların
nihai bertaraf tesislerini Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten itibaren 1,5 yıl
içinde kurmak zorundadır.
   YÜRÜRLÜK
   MADDE 46 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
   YÜRÜTME
   MADDE 47 - Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre Bakanı yürütür.
 
                                     EK-1
 
                               TEHLİKELİ OLMAYAN
                         KİMYASAL MADDELERİN ATIKLARI
   Tehlikeli olmayan kimyasal maddelerin atıkları şeker, amino asit, organik
ve inorganik tuzların atıklarıdır.
   ORGANİK MADDELER
   - Asetatlar (Ca, Na, NH4, K)
   - Amino asitler ve tuzları
   - Sitrik asit ve Na, K, Mg, Ca ve NH4 tuzları
   - Laktik asit ve Na, K, Mg, Ca ve NH4 tuzları
   - Şekerler
   İNORGANİK MADDELER
   - Na ve K bikarbonat
   - Na, K, Mg ve Ca borat
   - Na ve K bromürleri
   - Na, K, Mg, Ca karbonatları
   - Na, K, Mg, Ca klorürleri
   - Ca florit
   - Na, K iyodid
   - B, Mg, Ca, Al, Si, Fe oksitleri
   - Na, K, Mg, Ca, NH4 fosfat
   - Na, K, Mg, Ca silikat
   - Na, K, Mg, Ca, NH4 sülfatları
 
                                     EK-2
 
                      TEHLİKELİ KİMYASAL MADDE KRİTERLERİ
   - TOKSİT ATIKLAR
   - Düşük dozlarda dahi insan için öldürücü,
   - Geri dönüşümü olmayan bir hastalığa sebep olan ya da belirgin bir katkısı olan,
   - İyileşebilecek hastalıkları olumsuz yöne dönüştüren kimyasalları içeren atıklardır.
   Toksisiteyi tanımlayacak değerler:
   Rat        : Oral - LD 50 <50 mg/kg
   İnhalasyon : LC 50 <2 mg/1
   Tavşan     : Dermal - LD <200 mg/kg
   Örnek      : Sitotoksik ilaçlar ve civa içeren atıklar.
   - KOROZİF ATIKLAR
   - pH<2.0 olan asitler ve pH>12.5 olan bazlar
   - Çeliği yılda 1/4 inçten fazla aşındıran kimyasal maddeler
   Örnek: Kuvvetli asit ya da baz içeren atıklar
   - YANICI - PARLAYICI ATIKLAR
   - Oksitleyici,
   - Parlama noktası 50 Cø`den az olan,
   - Sürtünme ile alev alabilen,
   - Nemi absorblayarak alev alabilen,
   - Kendiliğinden kimyasal değişimlere uğrayarak alev alabilen, maddelerdir.
   Örnek: Etil alkol, eter, aseton, ksilen ve birçok klorlu çözücü içeren atıklardır.
   REAKTİF ATIKLAR
   - Kararsız ve su ile hızla reaksiyona girerek parlayıcı karışımlar oluşturan,
   - Isıtıldığı zaman bozunan veya çarpmalara karşı hassas,
   - Siyanür veya sülfür içeren, maddelerdir.
   Örnek: Sodyum ve pikrik asit içeren atıklardır.
   EKSTRAKSİYON ÜRÜNÜ TOKSİK ATIKLAR
   Bu atıklar aşağıdaki maddelerden herhangi birini içerebilirler;
   - Arsenik                    - Kurşun
   - Baryum                     - Civa
   - Kadmiyum                   - Selenyum
   - Krom                       - Gümüş
   - Berilyum                   - Bakır
   - Belli başlı pestisitler    - Sitotoksik ilaç atıkları
 
                                     EK-3
 
                GERİ KAZANILABİLECEK TEHLİKELİ KİMYASAL ATIKLAR
   - Kromik asit
   - Civa
   - Film banyoları
   - perkloroetilen
   - Yağlar
   - Toluen (metil benzen)
   - Ksilen
   - Aseton
   - Bazı alkoller
 
                                     EK-4
 
                   KOLAYLIKLA TEHLİKELİ REAKSİYON VEREBİLEN
                               KİMYASAL MADDELER
   ŞOKLARA KARŞI HASSAS OLANLAR
   - Diazo bileşikleri
   - Metal tuzları
   - Nitroselüloz
   - Perklorik asit
   - Perklorat tuzları
   - Perokside edilebilir kimyasal maddeler
   - Pikrik asit
   - Pikrat tuzları
   - Polinitro aromatik bileşikleri
   SU İLE REAKSİYON VERENLER
   - Alkali ve toprak alkali metaller
   - Alkil lityum maddeleri
   - Brom 3 florür çözeltileri
   - Grignard reaktifi
   - Al, B, Ca, K, Li ve Na hidritleri
   - Al, As, Fe, P, S, Sb, Si, Sn ve Ti metal halojenleri (anhidrit)
   - Fosfor pentaoksit
   - Sülfür klorür
   - Tinoil klorür
   - Fosfor oksiklorit
   KOLAYLIKLA REAKSİYONA GİRENLER
   - Nitrik asit (% 71`den yüksek)
   - Kırmızı ve beyaz fosfor
 
   EK-5:
 (1) DEPO TABANI GEÇİRİMSİZLİK (SIZDIRMAZLIK) SİSTEMİ
 
   EK-6:
 (1) DEPO ÜST ÖRTÜSÜ GEÇİRİMSİZLİK (SIZDIRMAZLIK) SİSTEMİ
 
   EK-7:
 (1) ULUSLARARASI KLİNİK ATIKLAR AMBLEMİ
   ----------------
   (1) - Ek-5, Ek-6 ve Ek-7 teknik nedenlerden dolayı buraya alınamamıştır.
   ----------------
 
                                     EK-8
 
                     TIBBİ ATIKLAR İLE İLGİLİ TAKİP FORMU
   A. ATIK KAYNAĞI
          __________________________________________________________ 
         |Atıkların kaynaklandığı          |Tarih  |Miktar          |
         |ünitenin                         |________________________|
         |isim, adres ve telefonu          |Torba Sayı/kg           |
         |                                 |_______________         |
         |                                 |Dikkat Edilecek Hususlar|
         |_________________________________|________________________|
         |Atıkların Özellikleri            |Depolama sırasında vuku |
         |                                 |bulan kazalar ve alınan |
         |_________________________________|önlemler                |
         |     Enfekte                     |                        |
         |     Toksik                      |                        |
         |     Delici-Yırtıcı              |                        |
         |     Şoklara Karşı Hassas        |________________________|
         |     Su ile Reaksiyona Girer     |Teslim eden|Teslim alan |
         |     Kolaylıkla Reaksiyona Girer |           |            |
         |     Radyoaktif                  |           |            |
         |__________________________________________________________|
   B. TAŞIMA
            ______________________________________________________ 
           |Taşımayı Yapan         |Aracın Plakası:               |
           |Kuruluşun İsim, Adres  |                              |
           |ve Telefonu            |Aracın Marka ve Modeli:       |
           |                       |                              |
           |                       |Aracın Atıklarını Taşıdığı    |
           |                       |Üniteler:                     |
           |                       |1-             3-             |
           |                       |2-             4-             |
           |_______________________|______________________________|
           |Taşıma sırasında vuku  |Atıkların teslim|Teslim alan  |
           |bulan kazalar ve alınan|edildikleri imha|(İsim, Unvan)|
           |tedbirler:             |sahası:         |             |
           |                       |                |             |
           |                       |                |             |
           |______________________________________________________|
   C. BERTARAF SAHASI
              __________________________________________________ 
             |Bertaraf sahasının Adı|Gömme ile uzaklaştırıldı   |
             |ve Yeri               |ise gömüldüğü yer:         |
             |                      |                           |
             |______________________|Yakma ile uzaklaştırıldığı |
             |Bertaraf Yöntemi:     |takdirde kül ve diğer      |
             |                      |kalıntıların uzaklaştırma  |
             |   Gömme              |yeri ve yöntemi            |
             |   Yakma              |                           |
             |   Diğer (Açıklayın)  |                           |
             |                      |                           |
             |______________________|___________________________|
             |Atıkların             |Atığın Miktarı |Sorumlunun |
             |uzaklaştırılmasından  |_______________|İsim ve    |
             |önce tabi olduğu      |Torba Sayısı/kg|Unvanı     |
             |işlemler              |               |           |
             |                      |_______________|           |
             |                      |Uzaklaştırma   |           |
             |                      |Tarihi         |           |
             |__________________________________________________|
   Belgenin belediyeye teslim edildiği tarih: .............
   Belgeyi alan belediye yetkilisinin ismi : .............
                                 _____ o _____
  EK/A: BU YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPAN YÖNETMELİKLER
  ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
 ____________________________________________________________________________ 
| R.G. Tarih       |                                           |   Yürürlük  |
| R.G. Sayı        |               Açıklamalar                 |    Tarihi   |
|__________________|___________________________________________|_____________|
| 24.06.1998       |                                           |             |
| 23382            |                                           | 24.06.1998  |
|____________________________________________________________________________|
                                 _____ o _____
  EK/B: YÜRÜRLÜKTEN KALKAN YA DA DEĞİŞTİRİLEN HÜKÜMLER
  ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
   1) - R.G.: 24.06.1998/23382
        Değişiklik Yapılan Madde No.: 8.
        ________________________________
 
 
http://www.ibb.gov.tr/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder