11 Mart 2012 Pazar

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR UZMANLIGI YÖNETMELİGİ

http://www.enerji.gov.tr/mevzuat/3154/Enerji_ve_Tabii_Kaynaklar_Uzmanligi_Yonetmeligi.pdf
6 Mart 2012 SALI Resmî Gazete Sayı : 28225
YÖNETMELIK
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıgından:
ENERJİ VE TABi KAYNAKLAR UZMANLIGI YÖNETMELİGİ
1.BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeligin amacı; Enerji ve Tabii Kaynaklar Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının
meslege alınma, yetistirilme ve yeterlik sınavları, çalısma usul ve esasları, görev, yetki, hak ve sorumluluklarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıgında istihdam edilecek Enerji ve Tabii
Kaynaklar Uzman ve Uzman Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 19/2/1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıgının Teskilat
ve Görevleri Hakkında Kanunun 31/A maddesi ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıstır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını,
b) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıgını,
c) Birim: Bakanlık merkez teskilatındaki hizmet birimlerini,
ç) Birim Amiri: Bakanlık hizmet birimlerinin en üst yöneticisini,
d) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
e) KPSS: Kamu Personeli Seçme Sınavını,
f) ÖSYM Baskanlıgı: Ölçme, Seçme ve Yerlestirme Merkezi Baskanlıgını,
g) Sınav hazırlık komisyonu: Enerji ve Tabii Kaynaklar uzman yardımcıları için düzenlenecek yarısma sınavı
ile ilgili hazırlıkları yapan komisyonu,
g) Sınav kurulu: Enerji ve Tabii Kaynaklar uzman yardımcılıgı sınav kurulunu,
h) Tez: Enerji ve Tabii Kaynaklar uzmanlık tezini,
ı) Uzman: Enerji ve Tabii Kaynaklar Uzmanını,
i) Uzman yardımcısı: Enerji ve Tabii Kaynaklar Uzman Yardımcısını,
j) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu: Yeterlik sınavını yapan komisyonu,
k) Yarısma sınavı: Enerji ve Tabii Kaynaklar Uzman Yardımcılıgına giris için yapılacak yazılı ve sözlü veya
yalnızca sözlü sınavı,
l) Yeterlik sınavı: Enerji ve Tabii Kaynaklar Uzmanlıgı yeterlik sınavını,
ifade eder.
2.BÖLÜM
Yarısma Sınavı ve Atamaya liskin Esaslar
Yarısma sınavı
MADDE 5 – (1) Uzman yardımcıları, meslege özel yarısma sınavı ile alınır. Yarısma sınavı, kadro ve ihtiyaç
durumuna göre Bakanlıkça uygun görülen zamanlarda ve ögrenim dallarında sınav kurulu tarafından yapılır. Yarısma
sınavının, yazılı ve sözlü olarak iki asamalı veya yalnızca sözlü olarak yapılmasına sınav kurulunca karar verilir.
(2) Yarısma sınavı; kadro ve ihtiyaç durumu gözetilerek, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüge konulan Kamu Görevlerine lk Defa Atanacaklar çin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, KPSS sonuçlarına göre, sınav ilânında belirtilen taban puan esas alınarak, giris
sınavına çagrılacak aday sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından, yalnızca sözlü sınav yapılması halinde
sözlü sınava çagrılacak aday sayısı giris sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dört katından fazla olmamak üzere
katılacak adaylar belirlenmek suretiyle yapılır.
Yarısma sınavı duyurusu
MADDE 6 – (1) Atamada bulunulacak olan kadroların Bakanlıkça belirlenen derece ve sayıları, ögrenim dallarına
göre kontenjanları, KPSS puan türleri, asgarî taban puan ve puan sıralamasına göre kaç adayın davet edilecegi,
yarısma sınavına katılacak olanlarda aranan genel ve özel sartlar, müracaat tarihi, yeri, sekli ve istenecek belgeler,
yarısma sınavının yeri, sekli, tarihi, sınav konuları ile agırlık puanları ve diger hususlar; sınava basvuru için öngörülen
son tarihten en az otuz gün önce, Türkiye genelinde yayınlanan tirajı en yüksek ilk bes gazetenin en az birinde ve
Bakanlık internet sayfasında ilân edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Yarısma sınavına, ögrenim dalları itibarıyla alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar basvurunun olmaması
hâlinde kadro ve ihtiyaç durumuna göre ögrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve degisiklik yapma yetkisi Bakanlıga
aittir.
Basvuru sartları
MADDE 7 – (1) Uzman yardımcılıgı yarısma sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel
sartlara sahip olmak,
b) Bakanlıgın ihtiyaçları dogrultusunda ilan edilecek kontenjan çerçevesinde; en az dört yıllık egitim veren
hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat, isletme, mimarlık ve mühendislik, fen, fen-edebiyat fakülteleri
ile diger fakültelerin mühendislik bölümlerinden ya da bunlara denkligi Yüksekögretim Kurulu tarafından kabul edilen
yurtiçindeki veya yurtdısındaki yüksek ögretim kurumlarının birinden mezun olmak,
c) Son basvuru tarihi itibarıyla, geçerlik süresi dolmamıs KPSS’den, yarısma sınavı duyurusunda belirtilen puan
türlerine göre asgarî puanı almıs olmak,
ç) Sınavın yapıldıgı tarih itibariyle otuzbes yasını doldurmamıs olmak.
Basvuruda istenecek belgeler ve basvuru sekli
MADDE 8 – (1) Uzman yardımcılıgı yarısma sınavına katılabilmek için Bakanlık internet sayfasından temin
edilerek doldurulacak basvuru formu ile birlikte asagıda yer alan belgelerin sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Bakanlıga
sahsen veya posta yoluyla teslim edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar çıktısı,
b) Yüksekögrenim diplomasının veya geçici mezuniyet belgesinin aslı veya Bakanlıkça onaylanmıs örnegi,
c) ki adet vesikalık fotograf,
ç) Adayın özgeçmisi.
(2) Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan basvurular degerlendirmeye alınmaz.
Basvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 9 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, süresinde yapılan basvuruları inceleyerek adaylarda aranan sartların
mevcut olup olmadıgını tespit eder ve yarısma sınavına katılmaya hak kazananları Bakanlık internet sayfasında ilan
eder.
(2) Yarısma sınavının yazılı bölümünün Bakanlıkça yapılması halinde, yarısma sınavına girme hakkı kazanan
adaylara fotograflı sınav giris belgesi verilir. Sınav giris belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav
giris belgesi olmayan adaylar sınava katılamaz.
(3) Yarısma sınavına katılacakların listesine, isim listesinin ilanından itibaren bes gün içinde itiraz edilebilir.
Yapılan itirazlar sınav kurulunca itiraz tarihinden itibaren en geç bes gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin
zorunlu kılması halinde en fazla on güne kadar uzatılabilir.
(4) Basvurusu kabul edilip, isimleri yarısma sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçege aykırı
beyanda bulundugu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmıs olsa
dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Bassavcılıgına suç duyurusunda bulunulur. Bu sekilde Bakanlıgı yanıltanlar
kamu görevlisi ise durumları çalıstıkları kurumlara bildirilir.
(5) Basvuru sartlarını haiz olmayanların kendilerine iliskin basvuru ile ilgili belgeleri talepleri halinde, kendilerine
elden iade edilir.
Yazılı sınav konuları
MADDE 10 – (1) Yazılı sınav;
a) Genel kültüre ve genel yetenege,
b) Üniversite egitimine ait mesleki bilgilerine,
c) Bakanlıgın görev alanına ait bilgilere,
iliskin konulardan yapılır.
(2) Yazılı sınavda yöneltilecek soruların ait oldugu konuların alt konuları sınav ilanında duyurulur.
Yazılı sınav
MADDE 11 – (1) Yazılı sınav, Bakanlık tarafından yapılabilecegi gibi ÖSYM’ye, Millî Egitim Bakanlıgı
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügüne, üniversitelere veya bu konuda uzmanlasmıs diger kamu kurum
ve kuruluslarına da yaptırılabilir.
(2) Sınav sorularının %60’ı adayların mezuniyet durumlarına göre belirlenen konulardan, %20’si genel kültür
ve genel yetenek konularından ve %20’si ise Bakanlık görev alanı ile ilgili ilanda belirtilen konulardan hazırlanır.
(3) Sınavın Bakanlık dısındaki bir kurulusa yaptırılmasına karar verildigi takdirde, sınava iliskin hususlar, Bakanlık
ve ilgili kurulus arasında protokol ile belirlenir.
(4) Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması halinde sınav soruları, sınav kurulunun belirleyecegi üniversitelerin
ögretim üyeleri veya kamu personeli tarafından sınav duyurusunda belirtilen alanlara uygun olarak ayrı ayrı
hazırlanıp söz konusu kurula sunulur. Yazılı sınav soruları, puanları ve sınav süresini gösterir tutanak, sınav kurulu
baskanı ve üyeleri tarafından imzalanır.
(5) Çogaltılan soru kâgıtları, zarflar içerisine konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve
sınav salonunda adayların huzurunda açılır.
(6) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuçlarının degerlendirilmesinde gizlilige riayet edilir.
(7) Bakanlık tarafından yapılacak yazılı sınav, sınav kurulu baskanlıgı tarafından bu is için görevlendirilen
personel ile sınav kurulu üyelerinin gözetimi ve denetimi altında yapılır.
(8) Sınavın baslama ve bitis saati, kaç adayın katıldıgı, her adayın kullandıgı cevap kâgıdı adedini gösteren tutanak
düzenlenir. Toplanan cevap kâgıtları ve tutanaklar, zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra sınav
kurulu baskanına teslim edilir.
(9) Tutanaklar, salon baskanı ve gözetim ve denetim ile görevli olanlar tarafından da imzalanır.
Yazılı sınav sonuçlarının degerlendirilmesi
MADDE 12 – (1) Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması hâlinde; sınav kurulu, sınav kâgıtlarını degerlendirmek
üzere üye tam sayısı ile toplanır; cevap kâgıtlarının bulundugu kapalı zarf açılır ve cevap kâgıtları numaralandırılır.
Cevap kâgıtlarının degerlendirme notu, kâgıtların numaralarının yer aldıgı cetvele yazılarak sınav kâgıdı ile
birlikte sınav kurulu baskanına teslim edilir. Sınav kurulu baskanınca, cevap kâgıtlarında adayların adının yazılı bulundugu
kısımları açılarak adayların isimleri cevap kâgıdı numarasına göre degerlendirme notunun yer aldıgı cetvelin
ilgili sütununa geçirilir.
(2) Basarı sıralamasına göre hazırlanan liste, sınav degerlendirmesinin neticelendigi günü takip eden bes is günü
içinde Bakanlıgın merkez hizmet binasındaki ilân tahtasında asılmak ve Bakanlıgın internet sayfasında yayınlanmak
suretiyle duyurulur. lgililer, duyuru tarihinden itibaren bes is günü içerisinde sınav sonuçlarına itiraz edebilir.
Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz gün içinde sonuçlandırılır.
(3) Yazılı sınavın degerlendirmesi yüz tam puan üzerinden yapılır. Yazılı sınavda basarılı sayılabilmek için en
az yetmis puan almak gerekir.
(4) Yazılı sınavda basarılı olanlar arasından, en yüksek puandan baslanarak giris sınavı duyurusunda belirtilen
kadronun dört katı kadar aday sözlü sınava çagrılır. Çagrılacak olan son sıradaki aday ile esit puana sahip adayların
tamamı da sözlü sınava çagrılır.
Sözlü sınav
MADDE 13 – (1) Sözlü sınav, adayların;
a) Sınav konularına iliskin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yetenegi ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranıs ve tepkilerinin meslege uygunlugu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılıgı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelismelere açıklıgı,
yönlerinden degerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gerçeklestirilir.
(2) Adaylar, kurul tarafından birinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ile (e) bentlerinde yazılı özelliklerin
her biri için onar puan üzerinden degerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanaga geçirilir. Bunun dısında sözlü
sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sözlü sınavda basarılı sayılmak için, kurul baskan ve üyelerinin
yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmis olması sarttır.
Yarısma sınavının degerlendirilmesi
MADDE 14 – (1) Sınav kurulu, yazılı ve sözlü sınav yapılması durumunda, basarı puanını yazılı ve sözlü sınavı
puanlarının aritmetik ortalamasını alarak tespit eder ve nihai basarı sıralamasını ilan edilen kontenjanlar çerçevesinde
mezuniyet alanlarına göre ayrı ayrı yapar. Bu sekilde belirlenen basarı puanlarının esit olması durumunda yazılı
sınav puanı yüksek olan adaya öncelik tanınır. Basarı puanı en yüksek olan adaydan baslanmak suretiyle ilanda belirtilen
kadro sayısı kadar asil aday belirlenir. Alınacak uzman yardımcısı kadro sayısının yarısını geçmemek kaydıyla
yedek liste belirlenir.
(2) Sadece sözlü sınav yapılması hâlinde, sözlü sınav puanı yarısma sınavı basarı notunu teskil eder.
(3) Sınav Kurulu, ögrenim dalları itibarıyla yarısma sınavı basarı listesini ve uzman yardımcısı olarak atanabilecek
adayların listesini Bakan onayına sunar. Listelerin Bakan tarafından onaylanmasını müteakip sonuçları, Bakanlıgın
merkez hizmet binasının ilân tahtası ile internet sayfasında duyurulur. Yarısma sınavını kazanan adaylara ayrıca
yazılı tebligat yapılır.
(4) Yarısma sınavında ögrenim dalları itibarı ile alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar adayın basarılı olamaması
hâlinde, Bakanlık, kadro ve ihtiyaç durumuna göre ögrenim dalları arasında sayı olarak degisiklik yapabilir.
Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 15 – (1) Sınavda basarılı olan adaylar;
a) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalıgı olmadıgına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar için askerlikle ilisigi olmadıgına dair yazılı beyanını,
ç) 4 adet vesikalık fotografını,
sınav sonucunun yazılı olarak bildirildigi tarihi takip eden onbes gün içerisinde Bakanlık Personel Dairesi
Baskanlıgına teslim ederler.
(2) Gerçege aykırı beyanda bulundugu tespit edilenler hakkında, 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasına göre islem
yapılır.
Uzman yardımcılıgına atama
MADDE 16 – (1) Yarısma sınavının degerlendirilmesi sonucunda basarılı olanların uzman yardımcılıgına
atanmaları ve adaylıklarına iliskin islemler 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıgının Teskilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre yapılır.
(2) Belge ile ispatı mümkün olan zorunlu haller dısında belirtilen süreler içinde müracaat etmeyenlerin atama
islemleri yapılmaz.
(3) Sınavda basarılı olup göreve baslamayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple görevden ayrılanlardan
bosalan kadroya, yeni bir sınav yapılıncaya kadar en geç iki yıl içinde yarısma sınavı basarı sırası dikkate
alınarak yedek listeden atama yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınav Hazırlık Komisyonu, Sınav Kurulu ve Görevleri
Sınav hazırlık komisyonu ve görevleri
MADDE 17 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, müstesarın onayı ile en az biri Personel Dairesi Baskanlıgından
olmak üzere bir baskan ve dört üyeden tesekkül eder.
(2) Sınav Hazırlık Komisyonu; yarısma sınavının hazırlık çalısmalarını yapar, yarısma sınavı basvurularını inceler
ve aranan sartların adaylarda mevcut olup olmadıgını tespit eder. Sınava katılacak sayıda adayı tutanak ile belirleyip
müracaat için belirlenen son günden itibaren on gün içinde Personel Dairesi Baskanlıgına bildirir.
Sınav kurulu
MADDE 18 – (1) Sınav kurulu; müstesar veya müstesar yardımcısının baskanlıgında, birim amirleri, daire
baskanı ve daha üst kadrolardaki personelden olmak üzere baskan dâhil bes üyeden olusur. Ayrıca, aynı vasıfları haiz
bes kisi yedek üye olarak belirlenir. htiyaç hâlinde, üniversite ögretim üyeleri arasından en fazla iki kisi, sınav kurulunda
asil üye olarak görevlendirilebilir.
(2) Sınav kurulunun asil ve yedek üyeleri müstesar tarafından belirlenir.
Sınav kurulunun görevleri
MADDE 19 – (1) Sınav kurulunun görevleri sunlardır:
a) Yarısma sınavı sorularını hazırlamak veya hazırlatmak,
b) Yarısma sınavını yapmak veya yaptırmak,
c) Yarısma sınavı sonuçlarını degerlendirmek,
ç) Yarısma sınavı sonuçlarına göre adayların basarı sıralamasını yapmak.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 20 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, sınav kurulu ile uzmanlık yeterlik sınav komisyonunun sekretarya
hizmetleri Personel Dairesi Baskanlıgınca yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılarının Yetistirilmesi, Uzmanlık Tezi ve Yeterlik Sınavı
Uzman yardımcılıgının süresi ve uzman yardımcılarının yetistirilmesi
MADDE 21 – (1) Uzman yardımcılıgı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda bulundukları sürece, uzmanlıgın gerektirdigi bilgi, beceri
ve etik degerleri kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Bakanlıgın teskilât yapısı, görevleri ve çalısma usul ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Bakanlıgın hizmet sahasına giren konulara iliskin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına iliskin bilgi ve
becerileri kazanmaya,
c) Yazısma, rapor yazma, inceleme ve arastırma teknikleri konularında gerekli bilgi ve yetenegi kazanmaya,
ç) Meslekî konularda ilmî ve teknik çalısma ve arastırma alıskanlıgını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini gelistirmeye,
e) Bakanlıgın hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve milletlerarası konferans, seminer ve egitim programlarına
istirake ve temsil kabiliyetini gelistirmeye,
yönelik çalısmalarda bulunurlar.
Tez seçme ve tezin hazırlanması
MADDE 22 – (1) Uzman yardımcısı; aylıksız izin, toplamda üç ayı asan hastalık ve refakat izni hariç olmak
üzere, adaylıkta geçen süre dâhil ikinci yılın sonunda, Bakanlıgın görev sahası ile ilgili konularda bir tez konusu seçer
ve bu konuda, Bakanlıkça belirlenen sekle uygun olarak tez projesi hazırlar.
(2) Tez projesi, uzman yardımcısının istihdam edildigi birim âmirinin onayına sunulur. Onay islemleri en geç
bir ay içerisinde tamamlanır. Uygun bulunmayan projeler, yeni bir proje hazırlanması maksadıyla onaylama süresi
içerisinde gerekçesi belirtilerek iade edilir. Uzman yardımcısı, iade tarihinden itibaren en geç bir ay içinde yeni bir
proje hazırlayarak onaya sunar. Tez projesinin ikinci defa reddi hâlinde, uzman yardımcısı, birim amirince hazırlanan
veya hazırlatılan tez projesine göre tezini hazırlar.
(3) Tez onaylama islemi kendisine teblig edilen uzman yardımcısı, teblig tarihinden itibaren en geç bir yıl
içinde tezini hazırlayarak görevli bulundugu birim âmirine teslim eder.
(4) Gerektigi hâllerde, tez hazırlama süresi, birim amirince bir defaya mahsus olmak üzere en fazla bir yıl uzatılabilir.
(5) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi maksadıyla Bakanlıkça gereken imkân ve kolaylıklar saglanır.
Tez danısmanı
MADDE 23 – (1) Uzmanlık tezinin hazırlanması safhasında uzman yardımcısına rehberlik etmek ve tezin, tez
yazmanın akademik usul ve esaslarına, seçilen konunun mahiyetine, Bakanlıgın görev sahası ile ilgili hususlara ve
onaylanan tez projesine uygunlugunu temin etmek üzere, uzman yardımcısının istihdam edildigi birim âmirince bir
danısman belirlenir. Danısman, uzman yardımcısına tez hazırlama safhasında yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde
bulunur.
(2) Tez danısmanı, uzmanlar ile Bakanlık teskilatı veya diger kamu kuruluslarında görev yapan ve daha önce
lisansüstü programlarda akademik çalısma yapmıs, konusunda uzman kamu görevlileri arasından belirlenir. Gerektiginde
yüksekögretim kurumlarında görevli ögretim üyelerinden de danısman belirlenebilir.
Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu
MADDE 24 – (1) Uzman yardımcısının mezun oldugu bölüm, görevlendirildigi birim ve uzmanlık tezinin konusu
gözetilerek, Müstesar onayı ile bir müstesar yardımcısının veya ilgili birim amirinin baskanlıgında, daire baskanı
ve daha üst kadrolardaki personel ile fiilen en az on yıl çalısmıs uzmanlar arasından baskan dâhil bes kisilik bir uzmanlık
yeterlik sınav komisyonu teskil edilir. Aynı nitelikleri haiz iki kisi de yedek üye olarak belirlenir. Sınav komisyonunda,
uzmanlar arasından seçilen en fazla iki asıl ve bir yedek üye görevlendirilebilir.
(2) Komisyon, adayın tezini tez jürisi olarak degerlendirir.
Uzmanlık tezi hazırlanmasına iliskin esaslar
MADDE 25 – (1) Tez konusunun baska bir kurum ve kurulusta uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya
baska bir ad altında aynı sekilde incelenip savunulmamıs olması zorunludur. Uzman yardımcısının hazırlayacagı tezin
kendi görüs ve degerlendirmeleri ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalısma etigine uygun olması gerekir.
(2) Uzman yardımcısı, uzmanlık tezini tez danısmanının rehberliginde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlar.
Tezde savunulan fikir ve görüslerin özgünlügü ile sorumlulugu tezi hazırlayan uzman yardımcısına aittir, bu görüsler
Bakanlık görüsünü yansıtmaz.
Tezin degerlendirilmesi ve savunulması
MADDE 26 – (1) Uzman yardımcısının hazırladıgı tez, birim amirince gecikmeksizin uzmanlık yeterlik sınav
komisyonu üyelerine dagıtılır. Yeterlik sınav komisyonu, Bakanlıkça belirlenecek ölçütlere göre, teslim aldıgı tezleri
en geç iki ay içerisinde inceler ve uzman yardımcısını, bu sürenin bitiminden itibaren bir ay içerisinde tezini savunmak
üzere davet eder.
(2) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu üyelerinin her biri, savunma toplantısının ardından teze iliskin puanlamasını
yapar. Yüz tam puan üzerinden yapılacak degerlendirmede, verilen notların aritmetik ortalaması en az yetmis
puan olan tez, basarılı kabul edilir. Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu, her bir üyenin vermis oldugu puanları ve tezin
basarılı veya yetersiz sayılma nedenlerini içeren bir degerlendirme raporu hazırlar.
(3) Uzman yardımcısı, tezinin yetersiz bulunması halinde, altı aydan fazla olmamak üzere verilen süre içinde
yeniden bir tez hazırlamak veya aynı tezi düzelterek sunmak zorundadır. Tezlerini sunmayan veya ikinci defa tezi
yetersiz bulunan uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
(4) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca, tezi ve savunması yeterli bulundugu halde tezde sekli düzeltmeye
gidilmesi gerektiginin belirlenmesi durumunda, uzman yardımcısı iki ayı asmamak üzere verilecek ilave süre içerisinde
istenilen düzeltmeleri yaparak tezini teslim eder.
Yeterlik sınavı ve degerlendirme
MADDE 27 – (1) Uzmanlık tezi kabul edilen uzman yardımcısı yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, uzmanlık yeterlik sınav komisyonu tarafından Bakanlıkça belirlenecek bir tarihte yazılı
seklinde yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Bakanlıgın görev alanına giren ve sınavdan en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır.
Sınavda yüz tam puan üzerinden en az yetmis puan alanlar basarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavı sonucunda basarılı olanlar, en yüksek puandan baslanmak suretiyle basarı puanına göre sıralanarak
bu hususta hazırlanan isim listesi Personel Dairesi Baskanlıgına gönderilir.
(5) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca tezi yeterli bulundugu hâlde sınavda basarılı olamayan veya sınava
girmeye hak kazandıgı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav
hakkı verilir. Sınavda ikinci defa basarısız olan veya geçerli bir mazereti olmaksızın ikinci sınav hakkını kullanmayan
uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Uzmanlıga atanma
MADDE 28 – (1) Uzman yardımcıları;
a) Aylıksız izin, toplamda üç ayı asan hastalık ve refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba
katılmaksızın en az üç yıl fiilen çalısmıs olması,
b) Bakanlıgın çalısma konuları ile ilgili hazırladıgı uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
kaydıyla yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Yeterlik sınavında basarılı olanların uzman kadrolarına atanabilmeleri,
KPDS’den asgari (C) seviyesinde veya dil yeterligi bakımından buna denkligi kabul edilen ve uluslararası
geçerliligi bulunan baska bir belgenin yeterlik sınav tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde ibraz etme sartına
baglıdır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen sartları tasıyan uzman yardımcısı, sınav sonuçlarının ilanından itibaren münhal
kadro durumuna göre uzman olarak atanır.
(3) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
ikinci sınavda da basarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile süresi içinde yabancı dil yeterliligi sartını
yerine getirmeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybederler ve kurumlarında durumlarına uygun memur unvanlı
kadrolara atanırlar.
5.BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev, Sorumluluk ve Egitimleri
Uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları
MADDE 29 – (1) Uzman yardımcıları;
a) Görevlendirildikleri birimin günlük, kısa ve uzun vadeli islerine katkıda bulunmaktan,
b) Uzmanların arastırma, inceleme ve diger çalısmaları için gerekli ön hazırlıklar ile arastırma, inceleme ve diger
çalısmaları yürütmekten,
c) Meslekî bilgilerinin gelistirilmesinde faydalı olacak yayınları takip etmekten,
ç) Uzmanlar ile birlikte kurum içi ve dısı toplantılar ile inceleme ve denetleme programlarına katılmaktan,
d) Amirleri tarafından verilecek benzeri görevleri yerine getirmekten,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların görev ve sorumlulukları
MADDE 30 – (1) Uzmanlar;
a) Kanun, tüzük, yönetmelik ve diger mevzuatta belirtilen is ve islemleri yapmaktan,
b) Bakanlıgın görev ve amaçları kapsamında, arastırma ve inceleme yapmak, proje üretmek ve gelistirmekten,
c) Bakanlıgın görev alanına giren konulardaki mevzuat çalısmalarına yardımcı olmaktan,
ç) Baglı oldukları birimlere ait görevleri tarafsızlık, güvenilirlik ve sır saklama ilkelerine göre yürütmekten,
d) Amirlerince verilecek benzeri görevleri yerine getirmekten,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların ve uzman yardımcılarının egitilmeleri
MADDE 31 – (1) Bakanlık, uzmanlar ve uzman yardımcıları için uygun bulacagı zamanlarda ilgili birim
âmirlerinin teklifi üzerine veya dogrudan hizmet içi egitimler gerçeklestirir.
(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları Bakanlıkça uygun görülen kurum dısı kurs ve sertifika programı niteligindeki
egitimlerden ve Bakanlıkça hazırlanan bir program dâhilinde yabancı dil egitiminden faydalandırılabilirler.
Yurt dısında egitim
MADDE 32 – (1) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli
ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüge konulan Yetistirilmek Amacıyla Yurt Dısına Gönderilecek
Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik ile ilgili mevzuat çerçevesinde yurt dısına gönderilebilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Çesitli ve Son Hükümler
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve
Kamu Görevlerine lk Defa Atanacaklar çin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Uzmanlıga yeniden atanma
MADDE 34 – (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Bakanlıktaki görevinden ayrılmıs
olup da yeniden uzmanlıga atanmak isteyenler, bos kadro bulunmak ve gereken sartları kaybetmemis olmak kaydıyla,
durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Yürürlük
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüge girer.
Yürütme
MADDE 36 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder